Thursday, September 3, 2009

maksud disebalik nama pokemon dan pikachu

aku dpt kiriman emel drp seorang rakan. emel yg dia forwardkan pd aku berkenaan bahayanye kartun pokemon n pikachu. bahayanya ialah maksud disebalik nama 2 kartun yg menjadi kesukaan kanak2 skrg.

pokemon maksud 'saya yahudi'
pikachu bermaksud 'jadilah seorang yahudi'


betul ke? sape tahu tentang perkara ni?
aku x pasti kesahihan perkara ni tp kalau ianya betul nauzubillah... lebih baik kita menghindari kartun2 mcm ni...mana tahu kalau mmg maksudnya begitu. sebagai seorang islam, kita sendri tahu betapa ramainya mahu menyesatkan kita umat islam. jadi kita haruslah sentiasa berwaspada.

wassalam...ammabak...assalamualaikum... ^,^

8 comments:

cahayachenta said...

nasib baik aku tak minat pun kartun tu.. macam tah apa2...baik layan power rangers je.. ahaks

Amirul Razak said...

http://tuantanah.wordpress.com/2006/01/10/oh-for-gods-sake/

Akhelaken said...

sy rasa tajuk ni dah basi tp sy tetap nak komen jugak. Boleh ke tuan tanah??
Salah satu sifat orang Islam, khususnya Melayu, mereka amat gemar mempercayai sesuatu yang belum tentu sah dan sahih kebenarannya. Mereka selalu mempercayai sesuatu itu bulat-bulat tanpa berfikir apakah yang mereka dengar/lihat/baca itu hanyalah mitos dan rekaan semata-mata.

Katanya POKEMON dlm bahasa Aramaic bermaksud "Mari jadi Yahudi". Sedangkan maksud asalnya "Pocket+Monster".

Maka nama2 makhluk pokemon itu 'Pikachu' pun diberi makna= Aku yahudi. sedangkan maksud asal pikachu berasal dari bahasa Jepun:
"pikapika" = "sparkle" dan "chuchu" = bunyi tikus. sekali gus bermaksud dlm erti melayunya "tikus eletrik". Bknkah PIKACHU blh keluarkan elektrik.

Maka makhluk2 pokemon yg lain pun diberikan makna sesuka hati, contoh:

CHARMANDER bermaksud ALLAH itu lemah ( Nauzubillah...)
sedangkan CHARMANDER gabungan dari perkataan Char = bara, Mander = Salamander (sejenis amfibia mcm cicak) Bknkah Charmander bleh keluarkan api.

p/s: ntah mcmn tetibe nak komen entri zaman tok gajah ni..hu3

widydib said...

terima kasih kerana sudi memberikan pendapat dan berkongsi ilmu...

Anonymous said...

http://halaqah.net/v10/index.php?topic=15033.0

Mish Apple said...

salah sebenarnya .

Anonymous said...

habis sume benda nak diyahudikan.dari katun pokemon sampai la ke upin n ipin.orang cerdik xkan percaya bulat2 benda camni.org kita ni suka sangat la benda2 yang x sahih ni.nampak sangat bodohnya.men percaya je...

widydib said...

kenapa nak membodohkan orang en/cik anon... read my post carefully.

Related Posts with Thumbnails